سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خورشید تابنده عشق
قالب وبلاگ
لینک دوستان

درود...!
بیست چهار جواز تولد شور و آواز و خاموشی یک دنیایی عشق.
این ویدیو را که سال قبل به مناسبت روز تولد و درگذشت هنرمند جاودانه و فرامرزی کشور تهیه دیده بودم تقدیم سروران و علاقمندان آواز احمد ظاهر فقید می نمایم.
روحش شاد و یادش گرامی باد.




[ جمعه 93/3/23 ] [ 11:39 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

 

احمدظاهر در بیست چهارم جوزای (خرداد) سال 1325 خورشیدی در شهرکابل زاده شد. احمد ظاهر آواز خوانی را از مکتب آغاز نمود و اولین آهنگش «آخر ای دریا» را در لیسه حبیبیه خواند. وی پس از نشان دادن استعداد در موسیقی در رادیو افغانستان برنامه‌هایی اجرا نمود.

احمد ظاهر پس از گذراندن دوره دانشسرا (دارالمعلمین) راهی هندوستان شد تا به تحصیلات موسیقی بپردازد. شاید او اولین کسی بود که آلات موسیقی غربی را با موسیقی افغانی وفق داد و سازهای آکاردئون، ارگن و ترومپت و غیره را به موسیقی افغانی هدیه آورد. آوازه او از طریق موسیقی از شهرت پدرش که صدراعظم وقت افغانستان بود بالاتر رفت.

شهرت او آنقدر بر سر زبانها بود و هست که مردم افغانستان هنوز فکر می‌کنند او بهترین آواز خوان افغانستان تا هم اکنون بوده‌است. او در سال 1351 خورشیدی لقب بهترین آوازخوان سال افغانستان را به دست آورد.

احمد ظاهر سه بار ازدواج کرد و ازین سه ازدواج دو فرزند دارد، یکی «شبنم» و دیگر «احمد رشاد» که هر دو خارج از کشور در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند.

احمد ظاهر بخاطر درگیری‌های خانوادگی راهی زندان شد و درین هنگام بود که مادرش درگذشت. روایتی وجود دارد که وی پس از رهایی از زندان، در عروسی دختر زمامدار وقت «حفیظ الله امین» بنابر اصرار دخترش، شرکت کرد و آواز خواند. بسیاری بر این عقیده‌اند که این واقعه باعث شد تا حفیظ الله امین به فکر قتل وی گردد و از همین روی، قتل احمد ظاهر را که در سالنگ صورت گرفت را نیز به امین نسبت می‌دهند. پیکر او ابتدا در مسجد حاجی مجید در سردخانه نگهداری و سپس در گورستان «شهدای صالحین» به خاک سپرده شد.

احمد ظاهر نماینده موسیقی کلاسیک افغانستان شمرده می‌شود که آهنگ هائی با مفهوم و جاندار را برای شنوندگان عرضه داشت.احمد ظاهر بیشتر کوشش می‌کرد تا از بهترین، زیباترین و معتبرترین اشعار در آهنگ‌های خود استفاده کند و از همین روی، علاقه او به مولاناجلال الدین بلخی، حافظ، سعدی، خیام، بیدل، پروین بهبهانی، رهی معیری، استاد خلیل الله خلیلی، لاهوتی، فروغ فرخزاد و غیره شعرای زبر دست زبان فارسی بوده‌است. احمد ظاهر به زبان‌های فارسی، پشتو، هندی و انگلیسی آواز خوانده‌است.

آهنگ‌های «خدا بود یارت»، «مادر من»، «از پیش من برو که دل آزارم»، «برایم گریه کن امشب»، «عجب صبری خدا دارد» از جمله آهنگ‌های مشهوری است که افغان‌ها با خود زمزمه می‌کنند.

احمد ظاهر هم عصر شهرت و آوازه گوگوش در ایران بود و عده‌ای این دو را رقیب سالم می‌دانستند. از احمد ظاهر آهنگ‌های زیادی به یادگار مانده‌است که در چهارده آلبوم تدوین گردیده و به شکل صوتی در بازار عرضه گردیده‌است. از احمد ظاهر فقط دو آهنگ تصویری ثبت شده‌است و سایر آهنگ‌های تصویری وی مقتبس از همین دو آهنگ و یا هم عکس‌های وی اند.

احمد ظاهر نه تنها در افغانستان، که بلکه در سه کشور تاجیکستان، ایران و پاکستان نیز علاقه‌مندان خود را دارد. این علاقه در تاجیکستان به شکل بسیار بالائی وجود دارد و آهنگ‌های وی هنوز هم از بهترین‌ها به شمار می‌رود.

احمد ظاهر نام کهنه‌ای در افغانستان نیست و آهنگ‌های وی هنوز هم علاقه‌مندان بی شمار خود را دارد، طوری که بیشترین مخاطبان رادیوها آهنگ هائی از احمد ظاهر فرمایش می‌دهند و این باعث شده‌است تا به منظور فرصت دادن به سایر خوانندگان، مجریان برنامه‌های موسیقی آهنگ‌های احمد ظاهر را در برنامه‌های بهترین موسیقی به رقابت نگذارند، زیرا می‌دانند در صورت وجود آهنگ احمد ظاهر، وی برنده بلا منازع خواهد بود.

سالانه از سالروز کشته شدن احمد ظاهر در افغانستان و تاجیکستان تجلیل بعمل می‌آید. در افغانستان رسم بر این است که در سالگرد وی، رادیوها و تلویزیون‌ها برنامه هائی را در مورد وی پخش می‌کنند و آهنگ‌های احمد ظاهر را به نشر می‌سپارند.
بر گرفته شده از:
 ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

 


[ جمعه 93/3/23 ] [ 11:26 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

نتواند که بگیــــــــرد دگــران جای ترا  گرچه دارم بجهان عاشق بسیار بیا  احمد محمود امپراطور

نتواند که بگیــــرد دگــران جای ترا

گرچه دارم بجهان عاشق بسیار بیا

امپراطور


[ پنج شنبه 93/3/22 ] [ 3:2 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

چقـــدر من گهــــر چشمانم  خاک راهی تو ستمگر کردم شعر و تصویر از احمد محمود امپراطور شاعر و نویسنده از ولایت بدخشان افغانستان AHMAD MAHMOOD IMPERATOR Google Plus


چقـــدر من گهــــر ِ چشمانم

خاکِ راهی تو ستمگر کردم

امپراطور


[ چهارشنبه 93/3/21 ] [ 5:28 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

شعله ای عشق من

شعــــــــــــــــــــــــله

                            ای

                                  عشق


[ چهارشنبه 93/3/21 ] [ 2:19 صبح ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

از بس کشیده ام ز تو من جور بی شمار  حــالا به درد و رنج جهــان ناشکن شدم   بیت غزل احمد محمود امپراطور شاعر و نویسنده از ولایت بدخشان افغانستان

از بس کشیده ام ز تو من جور بی شمار

حــالا به درد و رنج جهــان ناشکن شدم

امپراطور


[ سه شنبه 93/3/20 ] [ 1:54 صبح ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

تو بخوابی و من از درد فــراق  سنگ را بالش و بستــر کردم  بیت غزل احمد محمود  امپراطور شاعر و نویسنده از کشور افغانستان

تو بخــوابی و من از درد فــراق

سنگ را بالش و بستــــر کردم

امپراطور


[ دوشنبه 93/3/19 ] [ 11:53 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

از دستت ای پری به وطن ، بیوطن شدم  در  خاک  و خون فتادم و  دور  از چمن شدم  بیت غزل احمد محمود امپـراطور ahmad mahmood imperator

از دستت ای پــــری به وطن، بیوطن شدم

در خاک و خون فتادم و دور از چمن شدم


امپـراطور


[ دوشنبه 93/3/19 ] [ 10:8 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

اشعار و غزلیات احمد محمود امپراطور شاعر و نویسنده جوان از کشور افغانستان AHMAD MAHMOOD IMPERATOR

چشمــــم ز سرشـــک موج دارد

از خون جــگر تنـــم حنــایست

امپراطور


[ دوشنبه 93/3/19 ] [ 9:54 صبح ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]

کردی خمار چشم خود از نشه ای غرور در بزم شعــــر و ساقـی و مینا نیامدی بیت غزل احمد محمود امپراطور

کردی خمار چشم خود از نشه ای غرور

در بزم شعــــر و ساقــی و مینا نیامدی


امپراطور



[ یکشنبه 93/3/18 ] [ 11:30 عصر ] [ احمد محمود امپراطور ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 203
بازدید دیروز: 164
کل بازدیدها: 1200905